STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
I. WSTĘP
Klub „Rezonans” Spółdzielni Mieszkaniowej im. I.J. Paderewskiego w Katowicach, zwanym dalej Klubem priorytetowo traktuje ochronę dzieci przed krzywdzeniem, czego wyrazem jest odpowiednio prowadzona polityka kadrowa, empatyczne i pełne zaangażowania podejście Zarządu Spółdzielni, pracowników Klubu oraz osób z nimi współpracujących.
Celem zapewnienia możliwie najbardziej bezpiecznego, wolnego od przemocy i przyjaznego środowiska dla dzieci korzystających z usług Klubu wdraża się do stosowania niniejszą Politykę Ochrony Dzieci Przed Krzywdzeniem, stanowiącą zbiór zasad i procedur, dzięki którym każdy pracownik posiada wiedzę, jak reagować, gdy dziecku może dziać się krzywda oraz umie prawidłowo rozpoznać sytuację, w której zagrożone jest dobro dziecka.
Podstawę prawną opracowania Polityki i zawartych w niej zasad i standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem stanowią w szczególności:
1) Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2024 r., poz. 560 z późn. zm.);
2) Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz. U. z 2024 r., poz. 424 z późn. zm.);
3) Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. 9dz. U. z 1991 r., nr 120, poz. 526);
4) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. z 2024 r., poz. 17 z późn. zm.);
5) Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2023 r., poz. 1939 z późn. zm.);
6) Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r., poz. 1465 z późn. zm.);
7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zwanym dalej RODO (DUUEL, L z 2016 r. nr 119 str. 1 z późn. zm.).
II. POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. Celem Polityki jest uporządkowanie standardów ochrony dzieci i oraz przedstawienie w jaki sposób Spółdzielnia będzie je wdrażać, realizować, monitorować i ewaluować.
2. Standardy ochrony dzieci to cztery zasady, których przyjęcie znacząco poprawia bezpieczeństwo dzieci korzystających z usług Klubu „Rezonans”.
3. Dzięki znajomości i stosowaniu standardów personel Klubu potrafi zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko krzywdzenia dziecka oraz podjąć działania profilaktyczne oraz interwencyjne.
4. Niniejsza Polityka jest wyrazem realizacji następujących standardów ochrony dzieci:
1) Standard I Polityka – opracowanie, wdrożenie i stosowanie polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem;
2) Standard II Personel – Spółdzielnia monitoruje, edukuje i angażuje swoich pracowników w różnorodne działania zapobiegające krzywdzeniu dzieci;
3) Standard III Procedury – w Spółdzielni funkcjonują procedury zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dziecka;
4) Standard IV Monitoring – Spółdzielnia monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi standardami ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
5. Określone w Polityce standardy mają zastosowanie w następujących obszarach działania Klubu „Rezonans”:
1) rekrutacja i przeszkolenie pracowników;
2) relacje pracownik - dziecko;
3) relacje dziecko-dziecko;
4) bezpieczeństwo dzieci online;
5) procedury interwencji na wypadek: podejrzenia krzywdzenia przez członka personelu, podejrzenie krzywdzenia w domu, podejrzenie krzywdzenia rówieśniczego;
6) ochrona wizerunku i danych osobowych dziecka
7) możliwości udzielenia pomocy dziecku w placówce jak i we współpracy z podmiotami zewnętrznymi.
III. DEFINICJE
1. Określenia użyte w Polityce oznaczają:
1) Klub „Rezonans” – zlokalizowany w pawilonie usługowo-handlowym przy ul. Sowińskiego 5A Dział Społeczno-Kulturalny Spółdzielni realizujący prowadzoną przez Spółdzielnię działalność społeczno-kulturalną i oświatową, zwany dalej Klubem;
2) Dziecko – każda osoba do ukończenia 18 roku życia;
3) Pracownik – osoba zatrudniona w Spółdzielni na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, osoba odbywająca staż, praktyki, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi (personel);
4) Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy;
5) Polityka ochrony danych – obowiązująca w Spółdzielni Polityka Bezpieczeństwa
i Ochrony Danych Osobowych w Spółdzielni Mieszkaniowej im. I.J. Paderewskiego
w Katowicach;
6) Dane osobowe dziecka – wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka, w tym jego imię, nazwisko, wizerunek;
7) Krzywdzenie Dzieci – zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia krzywdzeniem jest każde zamierzone i niezamierzone działanie lub zaniechanie działania jednostki, instytucji lub społeczeństwa jako całości i każdy rezultat takiego działania lub bezczynności, które naruszają równe prawa i swobody dzieci i/lub zakłócają ich optymalny rozwój. Wyróżnia się cztery podstawowe formy krzywdzenia dzieci:
a) przemoc fizyczna wobec dziecka – to przemoc, w wyniku której dziecko doznaje faktycznej fizycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożone. Krzywda ta następuje w wyniku działania bądź zaniechania działania ze strony rodzica lub innej osoby odpowiedzialnej za dziecko lub ze strony osoby, której dziecko ufa bądź która ma nad nim władzę. Przemoc fizyczna wobec dziecka może być czynnością powtarzalną lub jednorazową. To bicie, szarpanie, popychanie, rzucanie przedmiotami. Jej zauważalne symptomy to ślady palców i przedmiotów na ciele dziecka, okrągłe punktowe poparzenia, spiralne złamania, rękawiczkowe/ skarpetkowe oparzenia, siniaki w nietypowych miejsca ciała dziecka, siniaki okularowe,
b) przemoc psychiczna wobec dziecka – to przewlekła, niefizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy dzieckiem a opiekunem, obejmująca zarówno działania, jak i zaniechania. Zaliczamy do niej m.in.: niedostępność emocjonalną, zaniedbywanie emocjonalne, relację z dzieckiem opartą na wrogości, obwinianiu, oczernianiu, odrzucaniu, nieodpowiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z dzieckiem, niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności dziecka i granic psychicznych pomiędzy rodzicem a dzieckiem,
c) wykorzystywanie seksualne dziecka – to włączanie dziecka w aktywność seksualną, której nie jest ono w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody, i/lub na którą nie jest odpowiednio dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób, i/lub która jest niezgodna z normami prawnymi lub obyczajowymi danego społeczeństwa. Z wykorzystaniem seksualnym mamy do czynienia, gdy taka aktywność wystąpi między dzieckiem a dorosłym lub dzieckiem a innym dzieckiem, jeśli te osoby ze względu na wiek bądź stopień rozwoju pozostają w relacji opieki, zależności, władzy,
d) zaniedbywanie dziecka – to chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie jego podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych i/lub nierespektowanie jego podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia i/lub trudności w rozwoju. Do zaniedbywania dochodzi w relacji dziecka z osobą, która jest zobowiązana do opieki, wychowania, troski i ochrony dziecka.
IV. ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI W KLUBIE „REZONANS” PRACOWNIKÓW MAJĄCYCH KONTAKT Z DZIEĆMI
1. Spółdzielnia zatrudnia pracowników posiadających odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi, potwierdzone stosownymi dokumentami.
2. W procesie rekrutacji szczególną wagę przywiązuje się do prezentowanego przez osobę starająca się o zatrudnienie stosunku do dzieci i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw.
3. Spółdzielnia uzyskuje informacje, czy dane kandydatki/kandydata są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.
4. Osoba starająca się o zatrudnienie zobowiązana jest przedstawić Spółdzielni informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych, w art. 189 a i art. 207 Kodeksu karnego (handel ludźmi, znęcanie się nad osobą najbliższą lub nad inną osobą pozostającą w stałym lub przemijającym stosunku zależności od sprawcy) oraz w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
V. ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI PRACOWNIKÓW Z DZIEĆMI
1. Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.
2. Pracownicy traktują każde dziecko z szacunkiem uznając za priorytet jego godność i potrzeby.
3. W kontaktach z dziećmi pracownicy zobowiązani są do wykazywania cierpliwości i okazywania szacunku.
4. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie.
5. Pracownicy zobowiązani są do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy ich reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci.
6. Pracownicy zobowiązani są do działania w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji ich zachowania.
7. Zabronione jest ujawnianie informacji wrażliwych dotyczących dziecka osobom nieuprawnionym, w tym innych dzieciom, w szczególności jeśli chodzi o informacje obejmujące: wizerunek dziecka, informacje o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
8. Zabronione jest utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) bez uzyskania wymaganych zgód.
9. Zabronione jest niestosowne zachowywania w obecności dzieci w postaci: używania wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienia obraźliwych uwag, nawiązywania
w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
10. Każdy pracownik zobowiązany jest równego traktowania każdego dziecka bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
11. Zabronione jest faworyzowanie dzieci.
12. Zabronione jest nawiązywanie z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych i składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.
13. Zabronione jest proponowanie dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używanie ich w obecności dzieci.
14. Zabronione jest przyjmowanie pieniędzy oraz prezentów od dziecka, rodziców lub opiekunów dziecka., za wyjątkiem drobnym, okazjonalnych podarunków, kwiatów itp.
15. Kontakt z dziećmi odbywa się odbywa się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczy wyłącznie zakresu działania Klubu. Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
16. W razie zaistnienia takiej konieczności jedyną dozwoloną formą komunikacji z dziećmi
i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).
17. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice lub opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.
18. Każdy pracownik swoją postawą i działaniami wzbudza pewność u dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć jemu lub innej osobie zatrudnionej w Klubie oraz oczekiwać odpowiedniej reakcji lub pomocy.
VI. ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI MIĘDZY DZIEĆMI KORZYSTAJĄCYMI Z USŁUG KLUBU „REZONANS”
1. Pracownicy Klubu zapoznają dzieci korzystające z usług Klubu z poniższymi wymogami dotyczącymi bezpiecznych relacji między dziećmi:
1) dzieci traktują się z wzajemnym szacunkiem;
2) słuchają innych, gdy mówią, nie przerywają innym, gdy się wypowiadają,
3) wiedzą, że każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania, myśli i przekonań, jeśli nie naruszają one dobra osobistego innych osób,
4) przestrzegają podstawowych zasad bezpieczeństwa obowiązujących w Klubie,
5) konflikty rozwiązują w sposób pokojowy,
6) nie stosują wobec siebie działań przemocowych w jakiejkolwiek formie,
7) szanują prawo do prywatności,
8) nie wnoszą na teren Klubu substancji zakazanych,
9) wiedzą, że zawsze mogą zwrócić się o pomoc do pracownika Klubu.
2. Każdy pracownik Klubu zobowiązany jest do zwracania bacznej uwagi czy dzieci korzystające z usług Klubu przestrzegają powyższych zasad.
VII. ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA ZE SPRZĘTU I OPROGRAMOWANIA INFORMATYCZNEGO
1. Infrastruktura informatyczna jest własnością Spółdzielni i musi być wykorzystywana zgodnie z wymaganiami określonymi w obowiązującej Polityce Ochrony Danych.
2. Klub udostępnia dzieciom dostęp do Internetu na komputerze znajdującym się w modelarni, wyłącznie do celów związanych z zakresem działalności modelarni i pod nadzorem instruktora.
3. Pracownicy nie udostępniają dzieciom haseł dostępowych do sieci Wi-Fi działającej na terenie Klubu.
4. W trakcie zajęć osobiste urządzenia elektroniczne powinny być wyłączone lub wyciszone, a funkcjonalność bluetooth oraz Wi-Fi wyłączona na terenie Klubu.
5. Pracownicy są świadomi cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania swojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, a także swoich własnych działań w Internecie.
6. Pracownicy nie nawiązują kontaktów z dziećmi korzystającymi z usług Klubu poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.
VIII. ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH I WIZERUNKU DZIECI
1. Klub przetwarza dane osobowe zgodnie z obowiązującą w Spółdzielni Polityką Ochrony Danych.
2. Pracownicy Klubu rejestrują wydarzenia wyłącznie za pomocą sprzętu należącego do Spółdzielni.
3. Utrwalony wizerunek dzieci (bez podawania ich danych osobowych) wykorzystywany jest w celu informowania o działalności Klubu.
4. Zdjęcia dzieci korzystających z usług Klubu są wykorzystywane w drukowanym dla członków Spółdzielni Biuletynie Informacyjnym.
5. Zdjęcia wykonywane i publikowane są w taki sposób, aby możliwie jak najwięcej zmniejszyć ryzyko kopiowania i niestosownego wykorzystania ich poprzez przyjęcie zasad:
1) wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu muszą być ubrane, a sytuacja przedstawiona na zdjęciu nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście;
2) zdjęcia dzieci koncentrują się na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiają je w grupie.
6. Rodzice lub opiekunowie prawni są pytani o zgodę na publikację zdjęć dzieci
z organizowanych przez Klub imprez.
7. Zabronione jest podawanie jakichkolwiek danych mogących zidentyfikować dziecko przy publikacji zdjęć i artykułów z organizowanych przez Klub imprez.
8. Jeżeli rejestracja imprezy zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu fotografowi
lub kamerzyście) bezpieczeństwo dzieci będzie zapewnione poprzez:
1) niedopuszczenie do sytuacji, w której zleceniobiorca będzie przebywał z dziećmi bez nadzoru pracownika Klubu;
2) poinformowanie rodziców lub opiekunów prawnych oraz dzieci, że zleceniobiorca będzie obecny podczas wydarzenia i upewnienie się, że udzielili oni pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.
9. W sytuacjach, w których rodzice, opiekunowie lub widzowie wydarzeń, uroczystości itp. rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, informujemy na początku każdego
z tych wydarzeń o tym, że:
1) wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć zawierających wizerunki dzieci i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci – przez ich rodziców lub opiekunów prawnych;
2) zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki dzieci nie powinny być udostępniane
w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że rodzice lub opiekunowie prawni tych dzieci wyrażą na to zgodę.
IX. ZASADY PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA LUB POSIADANIA INFORMACJI O KRZYWDZENIU
1. Pracownicy Klubu zobowiązani są do zwracania szczególnej uwagi na symptomy krzywdzenia dzieci, w szczególności:
1) symptomy przemocy fizycznej:
a) w stosunku do dziecka
a. ma widoczne obrażenia ciała (poparzenia, ugryzienia, siniaki, złamania kości), których pochodzenie trudno wyjaśnić,
b. boi się opiekuna, wychowawcy lub rówieśnika,
c. wzdryga się, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła,
d. podawane przez niego wyjaśnienia dotyczące ran i siniaków wydają się nieprawdopodobne,
e. przebywa w Klubie mimo choroby, urazów, gorączki, zgłaszanego złego samopoczucia,
f. zaniedbania higieniczne, niewłaściwe ubranie do sytuacji i warunków pogodowych,
g. odmowa przyjęcia pomocy, lęk przed informowaniem rodzica lub opiekuna
o nagłych zdarzeniach,
h. częste przyjmowanie leków bez zlecenia lekarskiego np. przeciwbólowych,
i. niewłaściwe relacje rówieśnicze (np. agresja, izolacja);
b) zachowanie instruktora:
a. podaje sprzeczne lub nieprzekonujące wyjaśnienia obrażeń wychowanka, bądź
w ogóle odmawia wyjaśnień,
b. mówi o dziecku w negatywny sposób, na przykład używając określeń takich jak: „głupi", „idiota", „gówniarz", „kłamczuch”,
c. poddaje dziecko surowej fizycznej dyscyplinie,
d. nadużywa alkoholu i narkotyków,
e. nie zgłasza się na umówione zebrania, spotkania,
f. odmawia zgłoszenia się po pomoc medyczną w przypadku urazów i zachorowań,
g. często zażywa leki np. przeciwbólowe, bez zlecenia lekarskiego;
2) symptomy przemocy psychicznej:
a) dziecko:
a. zachowuje się w sposób nieadekwatny do wieku (w sposób zbyt dorosły lub zbyt infantylny),
b. wykazuje zaburzenia odżywiania (nie dojada, nadmiernie się objada, wymiotuje),
c. moczy się lub zanieczyszcza kałem (w sytuacjach nieusprawiedliwionych poziomem funkcjonowania psychomotorycznego lub czynnikami zdrowotnymi),
d. wykazuje dużą niezaradność w samoobsłudze bez uzasadnienia w zaburzeniach dotyczących funkcji psychomotorycznych,
e. samookalecza się,
f. ma objawy hipochondrii, histerii, obsesji lub fobii,
g. używa substancji psychoaktywnych,
h. ma niewłaściwe relacje z rówieśnikami ( agresja, lęki, unikanie kontaktów),
i. ma częste dolegliwości: bóle i zawroty, głowy, brzucha, nudności, bóle w klatce piersiowej, trudności w oddychaniu;
b) zachowanie instruktora:
a. ciągle obwinia, poniża i strofuje dziecko,
b. nie interesuje się lub bagatelizuje problemy dziecka,
c. otwarcie odrzuca dziecko,
d. w oczekiwaniach i wymaganiach wobec dziecka nie bierze pod uwagę jego realnych możliwości i granic wynikających z niepełnosprawności,
e. nadużywa alkoholu lub narkotyków,
f. wyraża sprzeciw wobec proponowanej pomocy, opieki medycznej,
g. nie realizuje zaleceń lekarskich, poradni psychologiczno – pedagogicznej,
h. pozostawia dziecko bez opieki i nadzoru;
3) symptomy wykorzystania seksualnego:
a) dziecko:
a. przejawia dziwne bądź nietypowe dla swojego wieku zachowania seksualne (np.: jest nadmiernie pobudzony, dużo mówi o seksie, w zabawach i rysunku dominuje tematyka seksualna),
b. odmawia przebierania się w towarzystwie innych, np. przed zajęciami sportowymi,
c. spożywa alkohol lub narkotyki,
d. okazuje spadek zainteresowania dotychczas lubianymi zajęciami, wycofanie,
e. ma trudności z chodzeniem lub siadaniem, doświadcza bólu intymnych części ciała,
f. ma bóle brzucha, głowy, nudności, wymioty;
b) zachowanie instruktora:
a. przekracza dopuszczalne granice w kontakcie fizycznym (np.: podczas zabawy, podczas zabiegów higienicznych),
b. nadużywa alkoholu lub narkotyków,
c. nie utrzymuje relacji z osobami spoza rodziny,
d. przejawia nadopiekuńczość w stosunku do dziecka, ogranicza jego kontakty z rówieśnikami,
e. poniża dziecko, traktuje je przedmiotowo.
2. Każdy przypadek krzywdzenia dziecka musi zostać zgłoszony kierownikowi Klubu „Rezonans”.
3. Zgłoszenia można dokonać również pisemnie w sekretariacie Spółdzielni.
4. W przypadku powzięcia o informacji o krzywdzeniu dziecka kierownik Klubu lub inny pracownik podejmują odpowiednie działania w postaci:
1) zadbania o bezpieczeństwo dziecka i odseparowanie go od osoby podejrzanej
o krzywdzenie;
2) poinformowanie rodzica lub opiekuna dziecka;
3) w razie konieczności zawiadomienie policji lub właściwych placówek albo organów;
4) wypełnienie karty interwencji z podjętych działań oraz wprowadzenie sprawy do rejestru zgłoszeń.
5. W skomplikowanych przypadkach powołuje się zespół interwencyjny w składzie: członek Zarządu, kierownik Klubu, Kierownik Działu OP, który opracuje plan pomocy dziecku adekwatny do zaistniałej sytuacji.
X. ZASADY AKTUALIZOWANIA POLITYKI OCHRONY DZIECI
1. Audyt polityki odbywa się raz w roku.
2. Osobą odpowiedzialną za przeprowadzenie audytu jest kierownik Klubu „Rezonans”.
3. Kierownik Klubu zobowiązany jest do stałego monitorowania przestrzegania przez pracowników standardów zawartych w Polityce.
4. Kierownik Klubu prowadzi rejestr zgłoszeń.
XI. ZASADY I SPOSÓB UDOSTĘPNIANIA RODZICOM LUB OPIEKUNOM ORAZ DZIECIOM STANDARDÓW DO ZAPOZNANIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA
1. Polityka Ochrony Dzieci przed Krzywdzeniem jest dokumentem ogólnodostępnym dla pracowników Spółdzielni.
2. Polityka publikowana jest na stronie internetowej Spółdzielni.
3. Wersja papierowa Polityki dostępna jest w Klubie „Rezonans”, sekretariacie Spółdzielni oraz Dziale OP.
4. Pracownicy Klubu podpisują oświadczenie o zapoznaniu się z treścią Polityki
i zobowiązanie do jej stosowania i przestrzegania.
5. Kierownik Klubu zobowiązany jest do zaznajomienia dzieci korzystających z usług Klubu z zasadami określonymi w niniejszej Polityce.
XII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Polityka Ochrony Dzieci przed Krzywdzeniem wchodzi w życie z dniem 15 sierpnia 2024 r.
2. Integralna częścią Polityki są następujące załączniki:
1) Załącznik nr 1 Oświadczenie o zapoznaniu się z Polityką Ochrony Dzieci przed Krzywdzeniem ;
2) Załącznik nr 2 karta interwencji;
3) Załącznik nr 3 rejestr zgłoszeń;
4) Załącznik nr 4 monitoring standardów – ankieta.;
5) Załącznik nr 5 analiza czynników ryzyka krzywdzenia dzieci;
6) Załącznik nr 5.1 określenie ryzyka;
7) Załącznik nr 5.2 określenie poziomu ryzyka;
8) Załącznik nr 5.3
Zarząd Spółdzielni